A kiválóra minősített Aelia Sabina Alapfokú Művészeti Iskola vezetőjével, Pápista Andreával beszélgettünk a gyerekek zenei, képzőművészeti és néptánctanulási lehetőségeiről.

Hány és milyen tanszakkal, hány tanárral, hány telephelyen dolgoztok? Hány növendék van egy időben?

A III. kerületben 14 telephelyen, általános iskolákban oktatunk. Nagyon nagy a kerület, a családoknak pedig könnyebbség, ha a művészeti órákat a gyermek a saját általános iskolájában kaphatja meg.

Három művészeti ágon belül oktatunk, ezek a zeneművészet, a képzőművészet, illetve a néptánc. Ezeken belül összesen hét tanszakunk van.

Az akkordikus tanszak magába foglalja a hárfát, a gitárt és az ütőhangszereket, a billentyűs tanszakon a zongora mellett van lehetőség orgonát is tanulni.

A zeneismeret tanszak az elméleti oktatást képviseli – úgy mint a szolfézs, a zeneelmélet és a zeneirodalom –, de ide csatlakozott a magánének is.

Vonós tanszakon hegedűt és csellót lehet választani, a fúvós tanszakon megtalálhatóak a fafúvósok – furulya, fuvola, oboa, klarinét, fagott -, valamint a rézfúvósok: trombita, harsona, kürt, tuba.

A képzőművészet tanszakon különböző technikákkal ismerkednek a gyerekek: grafikát, rajzot, festést, agyagozást, illetve fotó-film-animációs ismereteket is oktatnak kollégáim.

Néptánc tanszakunkon a Kincső néptáncegyüttes kiváló művésztanárai oktatják a növendékeket.

Hány tanár foglalkozik a gyerekekkel?

Jelenleg 75 tanár dolgozik az iskolában, és több, mint 1300 növendékünk van összesen.

A gyerekek szempontjából mennyi elfoglaltságot jelent az, ha valaki zeneiskolába, művészeti iskolába jár? Mi az a minimum, aminek értelme van? Máshogy fogalmazva: a mai rohanó világban hogyan lehet beilleszteni a gyerekek idejébe a zenét, illetve a művészeteket?

A művészeti iskolák alapprogramjának megfelelően működünk, ehhez igazodva oktatunk. Nagyon lényeges, hogy ez egy intézmény – sokszor sajnos összekeveredik a nálunk folyó munka a szakkör fogalmával. Ez egyfelől pozitív, hiszen egy szakkörre azért jár a gyermek, hogy jól érezze magát, és örülünk is, ha ez a művészeti órákon megvalósul, de mivel intézmény vagyunk, bizonyos keretek között tudunk csak működni. A hangszeres oktatáshoz például elengedhetetlen az elméleti ismeretek elsajátítása is, ezért az intézményben az a gyakorlat, hogy egy év szolfézs előképző elvégzése után választanak hangszert a gyerekek és a szolfézs továbbra is kíséri őket a hangszeres órák mellett.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy heti kétszer fél óra hangszeres oktatásra járnak és kétszer 45 perc szolfézs órán vesznek részt, hogy párhuzamosan tudjon az elméleti és a gyakorlati fejlődésük haladni.

A képzőművészeti oktatásnál heti egyszer 2-4 órás, csoportos foglalkozások vannak a választott technikához kapcsolódóan.

A néptánc foglalkozásaink Békásmegyeren, a Medgyessy Ferenc Általános Iskolában valósulnak meg, a gyerekekkel különböző korosztályok szerint foglalkozunk. Heti egy alkalommal, négyszer 45 perces foglalkozások keretén belül.

Hány éves kortól hány éves korig lehet bekapcsolódni?

Alapvetően 6-tól 22 éves korig oktatunk hivatalosan. Ez azt jelenti, hogy amikor megkezdik az általános iskolát a gyerekek, a szolfézs előképzőbe, képzőművészeti csoportokba és néptáncoktatásba is be tudnak kapcsolódni a telephelyeinken, adott esetben a saját iskolájukban.

És ha valaki felsős korában gondolja úgy, hogy például zenét tanulna?

Arra is van lehetőség; attól függ, hogy mit szeretne, hova szeretne bekapcsolódni, a mérlegelési lehetőség minden esetben adott és nyitott. Amennyiben tudunk helyet biztosítani, örömmel fogadjuk a nagyobbakat is.

A hangszeres oktatáshoz képességvizsgálatot tartunk, általában május elején. Itt egy-két választott gyermekdalt énekelnek a gyerekek és egyszerű ritmusképleteket kell visszatapsolniuk. Emellett vizsgáljuk a hangszerjátékhoz szükséges fizikális adottságokat is. Zenét tanulni legtöbbször úgy jönnek a gyerekek, hogy megvan az elképzelésük, arra mindig figyelünk, hogy ha pont arra a hangszerre nem a legjobbak egy gyermek adottságai, akkor átirányítsuk, mert a lényeg mindenképpen az, hogy a tanulás során a sikerélmény biztosított legyen.

Képzőművészetre és néptáncra nem tartunk felvételit; ezekre a tanszakokra a tanév elején – bizonyos létszámkorlátig – bárki beiratkozhat.

Mennyi gyakorlásra van szüksége egy átlagos – tehát nem művészi pályára készülő – gyermeknek ahhoz, hogy értelme legyen a hangszeres oktatásnak?

Nagyon fontos annak a tisztázása, hogy a sikeres, élményt adó hangszeres játék kulcsa a rendszeres gyakorlás. Nem úgy kell tehát a feladott darabokra, gyakorlatokra gondolni, mint az iskolai házi feladatokra, amit elég előző nap megcsinálni. Napi szintű gyakorlás hozza meg a sikerélményt. Kisebbeknél ez 10-15 perc, ami igazán nem sok idő, de mégis meg kell találni a helyét a gyermekek napi rutinjában. Itt a családok nagyon sokat segíthetnek ennek a kialakításában.

Mik a legnépszerűbb hangszerek és mi az, ami kevésbé ismert, de nagyon ajánlod?

Nagyon népszerű a zongora és a gitár – ez évek óta tapasztalat. Viszont minden hangszernek megvan a szépsége. A fúvósok közül például a furulya az egészen kicsiknek is könnyen megszólal, emellett egy lépcsőfokot jelent a többi fúvós hangszer irányába. A vonósokat azért érdemes választani, mert néhány év után csatlakozhatnak a vonószenekar munkájába, ahol a közös muzsikálás élményét is átélhetik. Különleges választás lehet még a hárfa; aminek olyan éteri hangja van, hogy bárhol megpendül, rögtön elvarázsolja közönségét.

Mi az útja annak, akinek komoly tervei vannak – főleg a zenével -, illetve annak, aki csak alapokat szeretne, hogy legyen ilyen irányú műveltsége?

A pedagógiai programunkban is célként fogalmaztuk meg, hogy általános műveltséget, művészeti tájékozottságot, hasznos szabadidő eltöltést és közösségi élményt nyújtsunk a gyerekeknek. A művészetoktatás lényege pontosan az, hogy a mai rohanó világban értéket teremtsen és közvetítsen, érzelmi pluszt nyújtson minden művészeti ágban. Mindeközben pedig folyamatosan megvalósul a tehetséggondozás. A hangszeres órák egyéni foglalkozás keretén belül zajlanak, ami Európában egyébként ritkaságnak számít. Gyakorlatilag minden egyes óra önmagában tehetséggondozás…

Csoportos oktatásban – például a néptáncnál – pont fordítva van: a közösség erejét kihasználva tudjuk az értékközvetítő, érzékenyítő pedagógiai munkánkat végezni.

A tehetség pedig – tudjuk – utat tör magának, a jobb adottságokkal rendelkező, szorgalmas és céltudatos növendékek emelt óraszámban tanulhatnak, megmutathatják magukat fesztiválokon, részt vehetnek versenyeken… A legelszántabbak számára nyitva az út a művészeti pálya felé. Tudni kell, ez csak annak való, aki kizárólag ezt tudja elképzelni… A hangszeres tudáson kívül mentális jelenlétre, egyfajta kiállásra is szükség van hozzá.

Fő célunk, hogy minden hozzánk járó gyermek értékes időt töltsön el, ismerkedjen meg a különböző művészeti korszakokkal, későbbiekben is járjon el hangversenyre, menjen el néptáncelőadásra, látogasson kiállításokat – ha ezt a gyerekeken keresztül a családok felé is tudjuk közvetíteni, akkor tettünk valamit az értékközvetítésért…

Ha szeretnétek, hogy gyermeketek zenét, néptáncot vagy képzőművészeteket tanuljon, és a III. kerületben laktok, keressétek fel az Aelia Sabina Alapfokú Művészeti Iskolát!

Kapcsolódó bejegyzések