A kicsik mozgásigénye nagyon nagy, amit az óvodai-iskolai foglalkozások nem elégítenek ki – mondja Imola, aki óvónőként úgy látja, sportra van leginkább szüksége a gyerekeknek. Emellett bizonyos esetekben szokta javasolni a zeneovit, de például a nyelvtanulást korainak tartja az óvodásoknál.

Milyen különórákat tartasz jónak az óvodáskorú gyerekeknek?

Ezt a korosztályt nagy fokú mozgásigény jellemzi. Ha ez nincs kielégítve, akkor ingerültek, agresszívak, tehát mindenképp kell valamilyen mozgás.

Az óvodában meg az iskolában nem kapják meg a tornaórával, udvaron játszással együtt sem az elegendő mozgást, úgyhogy érdemes vagy az óvónők által szervezett óvodán kívüli sportra beíratni őket, vagy külön elvinni valahová.

A sportok közül mit javasolnál nekik?

Én úszásra viszem a csoportomból a nagyobbakat – ezt nagyon szeretem, és nagyon be is vált. Láttam a fejlődést, hogy honnan hova jutnak el a gyerekek. Úgy kezdik, hogy simogatják a vizet, szeretgetik, aztán másfél év múlva a mellúszás tempóját gyakorolják.

Amikor vízbiztonsága lesz egy gyerekeknek, meg sikerélménye, hogy fennmarad, és bizonyos távot leúszik, az értelmi képessége is nagyon megindul, ezt látjuk itt bent a csoportban.

A zenetanulásról, nyelvtanulásról mi a véleményed?

A nyelvtanulást ellenzem ebben a korban, mert amíg a pici gyerek nem tud még magyarul se ragozni, meg beszédhibás, vagyis nem tudja a magyar szavakat rendesen kiejteni, addig nem kell őt még az angollal vagy némettel is „bombázni”. Úgyis általános iskolában elkezdik elég korán.

Zenével kapcsolatban, ha a csoportbeli foglalkozásokon észrevesszük, hogy valamelyik gyerek különösen szépen énekel, ügyes a zenében, akkor szólunk a szülőnek, javasoljuk neki, hogy járjanak „zeneovira”, ami itt az óvodán belül egyfajta tehetséggondozás.

Érdemes ezeket a kicsiket még óvoda után elvinni valamilyen különórára?

Attól függ. Ha az anyuka hatig dolgozik, és a gyerek fél hétre megy különórára, annak nincs értelme; egy ilyen kicsinek olyankor már otthon a helye a családjával. Egész nap óvoda, különböző ingerek érik őket: ilyen-olyan, óvónéni által kezdeményezett foglalkozás, meg az egymás közti kapcsolatok; elfáradnak. Ha hazamennek, valószínűleg nem az kell nekik, hogy még beüljenek ide-oda, amoda.

Hátrányban van, aki semmilyen különórára nem jár?

Nem biztos, ha otthon megkapja a szüleitől, amire szüksége van az életkorának megfelelően. Tehát ha viszik szánkózni, korcsolyázni, mindent megmutatnak neki a világból, akkor nem lesz hátrányban. De ha a szülők reggeltől estig dolgoznak, és a gyerekkel való foglalkozást próbálják a különórákkal pótolni… Nagyon fontos ez a háromtól hat éves korig tartó időszak, nagyon nagy jelentősége van a későbbiekre nézve is, hogy ne hanyagolják el a gyerekeket, odafigyeljenek rájuk – ezt nem lehet kiváltani különórákkal.

Kapcsolódó bejegyzések