Az érettségire készülés, a felzárkózás miatt, „muszájból” járnak leginkább különórára az egyik kereskedelmi szakközépiskola és szakiskola tanulói, kevésbé jellemző a kedvtelésből választott különedzés, vagy az „extra” tudás megszerzéséért vett magánóra – tudtuk meg az iskola igazgató-helyettesétől, földrajz-, illetve biológia tanáraitól. Ahogy fogalmaztak, ezeknek a rosszabb anyagi körülmények közt élő gyerekeknek általában a cél a „túlélés”, de azért az ingyenes iskolai kézműveskedésre, informatika szakkörre, eseti sportrendezvényekre ők is szívesen eljárnak.
Középiskolában, nálatok a különórára járás mit jelent – magántanárhoz, különedzésekre járnak a gyerekek, vagy iskolai szakkörökre, felvételi előkészítőkre?
Az iskolában szervezett különórák vannak, ezek közül legfontosabb az érettségire felkészítés. Vagy a kötelező érettségi tárgyak egyikéből járnak ezekre az órákra a gyerekek, vagy az általuk választott tárgyból. Ilyenkor átismétlésre, gyakorlásra van lehetőség például közgázból, marketingből, informatikából, nyelvekből, földrajzból, biológiából. Sajnos a lehetőséget sokan nem használják ki, nem túl nagy a létszám ezeken a foglalkozásokon.
Sport az iskolán belül nem nagyon van, elég rosszak az adottságaink, a tornatermünk. Inkább eseti sportrendezvények, túrák szoktak lenni, azokon vesznek részt a gyerekek. Külön sportszakkörünk nincs.
Láttam a faliújságon, hogy kézműves szakköröket hirdettek…
Igen, az ide járó gyerekeknek ez „jobban bejön”. Biztos lehetne még mást is, csak teremhiányunk van, és emiatt nehéz úgy megszervezni, hogy rögtön a tanórák után megtartsuk ezeket a foglalkozásokat – ha valakinek öt órája volt, akkor nem szívesen marad itt 8-9. órában, visszajönni meg szintén komplikált lenne, főleg a sok vidéki tanulónknak.
Ami még van, és hasznos, az az informatika szakkör, ahol vizsgákra is felkészítjük a gyerekeket.
Kell fizetni az iskolai foglalkozásokért?
Nem, az iskola ingyen biztosítja mind a felkészítőket, mind a szakköröket, mind a korrepetálást.
A korrepetálás hogy zajlik az iskolában, ezen kik vesznek részt?
Ha valaki bukik félévkor, akkor onnantól kötelező a korrepetálás, folyamatosan, hogy elkerüljük az év végi bukást. Évfolyamonként egy-egy matektanár, magyartanár, stb. tartja ezeket a foglalkozásokat – leggyakrabban az érettségi tárgyakból van rá szükség.
Hátrányba kerül az, aki semmilyen különórára nem jár?
A hozzánk járó gyerekeknek nagyon fontosak az iskola által biztosított felkészítők, mert ők nem olyanok, akik otthon maguktól felkészülnek az érettségire. Nekik kell, hogy érdekes feladatok legyenek, hogy gyakoroltassuk őket.
Házi feladatot szoktak kapni a felkészítőn?
Van számonkérés, de igazából házi feladatot nem szoktunk adni. Van olyan persze, hogy teszteket oldunk meg, és akkor azt mondjuk, hogy „fejezd be otthon”, vagy „nézd meg”, de igazából ezek a gyerekek azt tanulják meg, amit itt „beléjük verünk”.
Nálatok mennyire jellemző, hogy a gyerekek iskola után még járnak nyelvre, zenére, sportra, stb.?
Még sportolgatni talán eljárnak, főleg a fiúk. Egyéb különórákra inkább azok járnak, akik valamiből nagyon rosszak, tehát felzárkóztatás céljából keresnek magántanárt. Például, ha egy gyerek úgy érzi, hogy mondjuk matekból valamit pótolni kell – nem is feltétlenül a középiskolás tananyagot, hanem a korábbiakat, az alapokat.
A hozzánk járó gyerekek nem túl jó anyagi körülmények közt élő családokból jönnek; a cél a „túlélés”, nem az extra tudás megszerzése.
A szakiskolások sokszor magát az iskolába járást is nehezen élik meg, pl. a heti két elméleti napon szenvednek, utána a három gyakorlati napon, mikor dolgoznak valamit, teljesen megváltoznak, sokkal jobban érzik magukat.
A szakiskolásoknak tervezünk egyfajta fejlesztő, tehetséggondozó foglalkozást. Ez azért fontos, mert közülük a legtöbb gyerek verbális képessége nem olyan fejlett, ugyanakkor vannak olyan területek, amiben kifejezetten tehetségesek lehetnek – ezeket próbáljuk megkeresni. Ehhez először teszteket fognak kitölteni a szabadidős, otthoni elfoglaltságaikkal kapcsolatban, amiből például kiderülhet, hogy valaki szeret bélyeget gyűjteni, táncolni, állatokat megfigyelni, rajzolni, stb. Az a célunk, hogy sikerélményekhez juttassuk a gyerekeket a különfoglalkozáson, és ezáltal a tanulási motivációjukat is kicsit erősítsük.